Byvandring med TønsbergGuidene

Vi skal høre om bl.a. Tschudy-familien, Vallø Saltverk, Vallø kirke, Batteriodden m.m.

Ingen påmelding, det er bare å møte opp. Guide er Inger Bjar-Kessler.
 

Byvandring med TønsbergGuidene

Eidsvoldsmannen Carl (1770-1830) og hans sønn, portrettmaleren Matthias (1799-1871) er to av dem vi skal høre om.

Ingen påmelding, det er bare å møte opp ved Tollboden. Guide er Inger Bjar-Kessler.
 

Byvandring med TønsbergGuidene

Mange av oss har gått i 17.mai-toget som barn (og voksne), men ikke alle vet nøyaktig hvor ruten går! Vi bare "følger med de andre" i toget. Nå skal vi gå ruten og se på interessante bygninger, skulpturer og annet som vi vanligvis ikke legger merke til på 17. mai.
Start ved Sykehuset i krysset Halfd. Wilhelmsens allé/ Chr. Fredriks gate.
Guide er Inger Bjar-Kessler.

Ingen påmelding, det er bare å møte opp.
 

Byvandring med TønsbergGuidene

Her ligger bl.a. Tønsbergs eldste hus, Bentegården fra 1600-tallet.

Ingen påmelding, det er bare å møte opp. Guide er Lene Alfheim.
 

Byvandring med TønsbergGuidene

Rederiet Wilhelmsen ble stiftet i Kockegården i Tønsberg i 1861. Det er i dag et av verdens største rederier. Vi skal gå til flere bygninger som har tilhørt familien.

Ingen påmelding, det er bare å møte opp ved Tollboden. Guide er Inger Bjar-Kessler.
 

«Månedens kunstner» Mona Duckert

Kunstneren skriver: "Jeg henter inspirasjon både fra mitt arbeid som psykolog og fra naturen. Maleriene søker å formidle opplevelser fra innsiden; fra de sjelelige og åndelige aspektene av tilværelsen. De er forsøk på å synliggjøre det usynlige, det mystiske og det gåtefulle. Jeg tilstreber et fabulerende og drømmeaktige uttrykk – som poesi.
Jeg malte mye som ung og tok malingen opp igjen da jeg nærmet meg pensjonsalder. Muligheten til å uttrykke meg og til å være kreativ på denne
måten, har igjen blitt en viktig del av livet. I 2016 fulgte jeg flere kurs i Galleri Finsrud i Drøbak. Fra 2017 til 2022 fikk jeg opplæring og veiledning av Elisabeth Frøberg ved Oslofjorden Kunstsenter i Drøbak. Våren 2024 deltok jeg i et femdagers kurs i bruk av ulike teknikker med akrylmaling på store lerret hos Vibeke Lunel. Siden 2018 har jeg deltatt i gruppeutstillinger og hatt egne utstillinger ved Oslofjorden Kunstsenter, i Galleri Odonata, og i Galleri Verftsporten. I 2024 hadde jeg arbeider med i Horten Kunstforenings juleutstilling i Kihlegalleriet.
 

Utstillingsåpning: Berre ein hund – Haugar 30 år

Dette blir den store, offisielle markeringen av 30-årsjubileet, og det inviteres til storslått feiring både inne på kunstmuseet og ute i Borggården. Samtidig åpner jubileumsutstillingen "Berre ein hund". 

"Berre ein hund"

HAUGAR 30 ÅR

24. mai – 24. august 2025

Les mer på Vestfold Kunstmuseum eller nettsiden.

Program for dagen
11:00 Museet åpner og forestillingen til Lisa Lie spilles kl. 11.00 – 18.00.
11:00-15:00 Kunstverksteder for alle barn og unge!
15:00 Velkommen ved fylkesvaraordfører Ellen Eriksen, utstillingsåpning ved avdelingsdirektør for Haugar kunstmuseum Ida Bringedal og tidligere kulturminister Åse Kleveland.
Servering ved venneforeningen.
16:00 Jubileumstaler ved direktør for Vestfoldmuseene Lene Walle, Tønsberg-ordfører Frank Pedersen, styreleder for Vestfoldmuseene Vidar Ullenrød og styreleder for kunstsamlingens stiftelse Øivind Storm Bjerke.
Feststart ved Åse Kleveland. Kake og kaffe til alle!
16:30 Sjøbodkoret synger festen inn.

Mingling, åpne utstillinger og DJ frem til kl. 21:00.